Aku Benci Dia - Part 6

"Eh enta buat apa dekat sini? Baru pukul 6 awal sangat enta nak tunggu maghrib." Terkejut Muhammad mendengar suara Ery menyapanya di belakang. Ery terlihat air mata Muhammad menitis di pipinya. Dalam hati Ery sudah agak ini mesti fasal Harif.

Muhammad tidak menjawab pertanyaan Ery itu tadi. Ery faham. Ery cuba lagi bertanya kepada Muhammad untuk mendapat jawapan yang benar.

"Muhammad ana tahu kenapa enta ada dekat sini. Dan ana tahu siapa yang punya fasal" Muhammad masih terdiam dan sikit pun dia tidak berpaling ke arah Ery.

"Ni mesti fasal Harif kan? Ana dah lama tahu. Dan dah lama ana nak bagitahu fasal dia dekat enta" Akhirnya, Muhammad berpaling muka kepada Ery.

Kenapa dengan Harif sebenarnya ni? Kenapa Ery boleh tahu yang aku menangis ni fasal dia? Banyak persoalan yang bermain di fikirannya.

"Ya enta. Kenapa dengan Harif?" Ery teragak-agak untuk menjawab pertanyaan Muhammad itu walaupun dirinya sendiri ingin memberitahu hal sebenar. "Bila ana cakap ni ukhwah kau orang still kukuhkan?"

Ya Allah kenapa pula Ery tanya soalan macam tu?

"Kenapa enta cakap macam tu? Ana dan Harif tu dah lama berkawan. Berani enta!" Perasaan marah mula timbul. Lekas Muhammad beristighfar.

"Maaf enta. Ana nak cakap perkara yang sebenar saja. Harif tu tak ikhlas pun kawan dengan enta" Secara spontan pernyataan itu terkeluar dari Ery.

Hah? Bertambah serabut kepala aku ni. Tambah lagi Ery cakap macam tu.

"Apa yang enta cakapkan ni? Ana tak faham."

"Ana .." Tidak sempat Ery menghabiskan ayatnya Muhammad terus berdiri untuk keluar dari surau. "Maaf Ery, ana kenal dia dah lama.  Ana tahu dia macamana. Tak usahlah enta keluarkan statement macam tu. Sepatutnya enta fikir dahulu sebelum bicara. Bukan main cakap saja. Boleh timbul fitnah enta tahu. Ana nak balik kampus. Assalamualaikum"

Muhammad bertindak seperti begitu kerana dia sudah hilang kawal kemarahannya.

-bersambung-

Jannah

Jannah? Apa tu? 

Ehem bismillahirahmanirahim, assalamualaikum.

Jannah hanya perkataan dalam bahasa arab. Melayu? Syurga. Ya syurga. Inggeris, Paradise. Nice to hear right? So let me tell you about the Jannah. I bet semua orang dah tahu Jannah ini sangat-sangatlah cantik dan disitulah ditempatkan orang-orang muslim, para syuhada. Walaupun semua muslim dimasukkan syurga, kita ada perjalanan sebalik itu. Perjalanan? Laa bukan terus masuk? La (tidak) :) 

               

"Sehari di akhirat itu serasa seribu tahun bagi kehidupan dunia."
(As-Sajdah:5) 

Hadis Abi Said r.a. mengatakan : Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

" Sehari di akhirat itu (bagi yang berdosa) adalah teras lima puluh ribu tahun di dunia. Ditanya : Sehari di dunia ini. Nabi S.A.W : Demi Allah yang diriku di dalam kekuasaannya. Lamanya akhirat itu diringakah bagi orang mukmin, lebih kurang dari sembahyang fardu."
(Riwayat Ahmad Hadith Sahih)

Panjang bukan? Allahu. Titian as sirot juga mengambil masa 5000 tahun menaik, 5000 mendatar dan 5000 menurun. Ada yang melintasi seperti kilat (paling laju), menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Tapi ada juga yang tak dapat melintasi titian as sirot ini kerana kakinya ditarik oleh api neraka. Nak share doa-doa ketika mengambil wudhu' : 

Ketika membasuh muka - 
"Ya Allah putihkanlah mukaku dengan cahayaMu pada hari putihnya muka wali-waliMu dan janganlah hitamkan mukaku dengan kegelapanMu pada hari hitamnya muka musuh-musuhMu" 

Ketika membasuh pergelangan tangan hingga ke siku (kanan) -
"Ya Allah berilah kitab amalanku dengan tangan kananku dan hisabkan aku dengan hisab yang mudah"

Ketika membasuh pergelangan tangan hingga ke siku (kiri) -
"Ya Allah aku berlindung daripada Engkau memberi kitab amalanku dengan tangan kiri atau belakangku"

Ketika menyapu air pada rambut - 
"Ya Allah tutupilah aku dengan RahmatMu dan turunkanlah kepadaku keberkatanMu , naungilah aku di bawah naungan ArasyMu pada hari tidak ada naungan melainkan naunganMu"

Ketika membasuh kedua-dua belah kaki - 
"Ya Allah kau tetapkanlah kedua-dua kakiku pada titian as sirot pada hari Engkau jatuhkan kaki-kaki"

Moga dapat hafal doa-doa ni dan amalkan masa mengambil wudhu' agar Allah selamatkan kita di akhirat nanti. Ok tu baru perjalanan dia. Susahnya nak masuk Jannah Senang je kalau amalan kita cukup untuk melintasi semua ini. 

Jannah ni terlalu nikmat dihias dengan cahaya yang berkilauan, tumbuh-tumbuhan yang wangi, sungai-sungai yang mengalir, buah-buahan yang matang, dan banyak lagi. Terlalu nikmat! Ada ayat al Quran menyatakan : 

Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah 'salaam' 
(Ibrahim:23) 
Pernah dengar tak orang kata 'Perempuan senang masuk syurga,dan senang masuk neraka manakala lelaki susah masuk syurga, dan senang masuk neraka'?

Ada hadis menyatakan : 

“Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu, puasa Ramadan, memelihara maruahnya, dan taat suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki.” 
(Hadis Riwayat Ahmad , Ibnu Hibban dan Thabrani)

Mesti hairankan kenapa lelaki susah masuk syurga? Btw, kaum Hawa lihatlah bahawa Allah sayangkan kamu :) Ok lelaki susah masuk syurga salah satu faktor dia adalah disebabkan perempuan. Kenapa pula? Lelaki yang bukan mahram berdosalah jika melihat aurat perempuan yang bukan mahram. Salah kita juga kan? So, syurga itu luas kita sama-sama masuk syurga sama ada lelaki atau perempuan kenalah jaga aurat, jaga mata. 

Ok stop sampai di sini. Moga kita dapat raih Jannah Allah. InsyaAllah aamiin n_n 

Ilaliqo' wa maasalamah. Assalamualaikum

Aku Benci 'Dia' - Part 5

Dengan kejadian itulah membuatkan Muhammad menginsafi dan cuba mendekatkan diri dengan Allah swt. Dengan kuasa Allah, selepas dua bulan, Muhammad ditawar kembali ke sekolahnya untuk menyambung pengajiannya dan mengambil PMR.

Muhammad benar- benar membuat penduduk kampung buka mata melihat dirinya terlalu banyak berubah. Dia selalu menduduki tempat pertama pada setiap ujian.

Hal ini membuat Harif dengki padanya dan cuba mendekatkan diri dengan Muhammad.

Muhammad dan Harif berjaya membawa pulang berita baik kepada kedua-dua ibu bapa mereka dengan keputusan PMR dengan cemerlang. Muhammad dinobatkan sebagai pelajar cemerlang di daerahnya. 

..

"Itu cerita lama, Harif. Cerita lama!" kata Muhammad kepada Harif dengan nada yang tinggi. "Cerita lama sekalipun, kau tetap bekas ketua geng buli di sekolah kita. Tunjuk alim konon. Diri dulu tidak pernah fikir. Disebabkan kaulah ayah kau meninggal dunia dan hampir seluruh penduduk kampung bencikan kau. Tak ingat?" tegas Harif.

Air mata Muhammad perlahan  jatuh ke pipinya. Ya Allah mengapa Harif mengingat kembali aku pada peristiwa yang perit itu? Kuatkanlah hambaMu ini. Muhammad bergegas keluar dari biliknya.

-bersambung-

Aku Benci 'Dia' - Part 4

Harif mengimbas kembali zaman persekolahannya. Ketika Harif bertingkatan 3 dia tercebak dalam ponteng sekolah, vandalisme dan kes buli bersama kawan-kawannya yang lain. Ketua kumpulan mereka ialah Muhammad. Muhammad terkenal dengan kes-kes disiplinnya di sekolah.

Buku rekod disiplin mereka adalah tertinggi dicatat. Antara rekod-rekod mereka, kes membunuh seorang pelajar adalah paling teruk.

Kes ini diketahui apabila salah seorang pengawas di sekolah mereka ternampak situasi itu. Dia memukul mangsa buli itu terlalu teruk sehingga pelajar itu masuk wad dan terus komakan diri. Disebabkan kes ini, mereka sekumpulan digantung sekolah selama 3 bulan. Selepas 3 bulan sekolah diberitakan pelajar itu sudah meninggal dunia.

Pelajar itu ajalnya dijemput hanya kerana tidak mahu memberi duit belanjanya kepada kumpulan ini. Dengan itu mereka terus dibuang sekolah dan menangguh untuk mengambil peperiksaan menengah rendah (PMR).

Kes ini membawa mulut pada semua penduduk di kampung. Mereka tidak sangka akan perangai Muhammad. Lebih-lebih lagi kedua ibu bapanya. Selepas mereka mendengar berita itu, bapa Muhammad diserang sakit jantung. Beberapa hari selepas itu, bapanya sudah menemui Ilahi.

Muhammad kesal akan perbuatannya. Pada malam bapanya meninggal, dia termimpi dalam keadaan gelap gelita. Dia mendengar tangisan dan ombak api disekelilingnya. Sungguh panas! Dia sedar badannya sudah separuh terbakar dari dijilat api. Dia meraung meminta pertolongan. Tidak lama kemudian, dia melihat seorang lelaki datang padanya. Lelaki itu terlalu bercahaya dan lelaki itu ialah bapanya.

"Anakku, bertaubatlah! Jika kamu tidak bertaubat, kamu akan merasai kepanasan itu selama-selamanya di api neraka!" pesan bapanya.

"Ayah! Tolong Muhammad! Tolong!" menjerit Muhammad meminta pertolongan.

Muhammad terbangun dari tidur dalam keadaan cemas dan ketakutan.

-bersambung-

Aku Benci 'Dia' - Part 3

"Sebenarnya Harif .." kata Ery terhenti semasa Harif cepat cepat mencelah.

"Sebenarnya aku nak suruh kau jadi ketua kumpulan bola sepak kita. Aku dah penat jadi ketua" kata Harif dalam masa yang sama dia ingin tikam diri sendiri.

Kenapa dia ingin lepaskan jawatannya begitu sahaja. 'Aduh! Apa yang aku cakap ini?' Harif berkata dalam hati demi rahsianya. Muhammad terkejut kerana jawatan itu memang dia teringin sejak sekolah menengah lagi.

"Betul ke Harif? Betul kau nak lepaskan jawatan begitu sahaja?" soal Muhammad dengan muka gembira.

"Eh kau ni tak percaya lagi? Ke kau tak nak? Kalau tak nak tidak mengapalah aku bagi orang lain" kata Harif.

Muka Muhammad bertukar dari muka terkejut kepada muka gembira. 'Alhamdulilah' Muhammad berucap dengan nada yang perlahan.

Nampaknya rancangan Ery tidak tercapai. Tapi peluang bukan sekali baginya. Dia tidak akan berputus asa untuk memberi tahu kepada Muhammad.

..

Harif tidak lena tidur disebabkan Muhammad melagukan alunan ayat-ayat suci al Quran. Harif tidak boleh kawal perasaanya, dia tegur Muhammad dengan cara kasar,

''Woi! Kau tak nampak ke aku tengah tidur ini? Kalau nak mengaji pun perlahanlah sikit. Aku nak tidur pun tak lena. Aku baru balik dari kelas." Muhammad terkejut mendengar kata-kata Harif.

"Astagfiruallahalazim kenapa dengan kau ini, Harif? Berani kau cakap begitu pada ayat suci.Lagipun tak baik kau tidur lepas Asar. Hah kau dah solat belum Asar?"  Muhammad lantas bersuara.

Harif masih tidak berpuas hati dengan Muhammad. "Argh kau sibuk kenapa? Kubur masing-masing kan? Kau ni tunjuk alim saja depan orang ramai! Kau tak ingat ke kau pun macam aku juga dulu selalu .." kata Harif terhenti apabila Muhammad telah bersuara "Selalu apa? Hah?"

-bersambung-

Aku Benci 'Dia' - Part 2

"Macam ni sebenarnya, aku dekat dengan dia kerana aku cemburu dengan kepandaiannya. Dan ketika aku bersekolah di kampung bersamanya, dia sering menduduki tempat pertama semasa peperiksaan. Dan mak aku selalu membanding-bandingkan aku dengan dia. Dari sejak hari itu aku tekad untuk berkawan dengannya sampai aku berjaya" penjelasan Harif.

"Sampai kau berjaya saja? Bukan sampai di Syurga? Kau ni ikhlas ke tidak berkawan dengan dia? Astagfiruallah .. " balas Ery.

Harif diam seketika. Tetapi memang benar itu niatnya. Kepalanya sudah pening memikirkan tentang Muhammad, dia lantas berlalu pergi ke kampus dan meninggalkan Ery keseorangan. Ery faham dengan perangai Harif dan dia ingin berusaha agar Harif bertukar niat baik terhadap Muhammad.

Harif masih mengingati kata-kata Ery itu tadi dan membuat dia merenung jauh keluar tingkap. Dia tidak tahu mengapa dia tidak suka kepada Muhammad tetapi dia ingin mendekati dengannya. Dan perkara ini membuat dia menjadi lebih buntu.

"Assalamualaikum!" sapa Muhammad dari belakang membuatkan Harif terkejut seketika.

"Eh merenung jauh nampak, sampai terkejut aku memberi salam. Jom petang ni bermain bola. Bukan ke kita ada pertandingan dua minggu lagi?"

..

Jam sudah menunjuk pukul 5 tepat. Muhammad mengajak Harif ke masjid untuk solat asar. Katanya tiada faedah kalau kita mengejar duniawi untuk berjaya tapi tidak solat. Hari ini Muhammad menyuruh Harif mengimamkan. Harif berasa hairan biasanya Muhammad yang menjadi imam, kenapa hari ni baru dia?  Setelah selesai solat, Muhammad bertembung dengan Ery. Ery ingin bertanya kepada Muhammad tentang Harif. Bukan menyibuk dalam persahabatan mereka cuma dia risau dengan niat Harif terhadap kawan baiknya sendiri.

"Assalamualaikum, anta apa khabar? Boleh ana tanya satu soalan?" Tanya Ery.

Ery dengan Muhammad selalu berbual dalam bahasa arab dan lebih selesa dengan panggilan 'ana' dan 'enta'.

"Waalaikumusalam, ana bi'hair Alhamdulilah.Boleh apa salahnya.Apa dia?" balas Muhammad. "Ini berkaitan dengan Harif" kata Ery. Muka Muhammad terus berubah menjadi terkejut. Dia terlalu risau akan kawan baiknya.

-bersambung-

Aku Benci 'Dia'- Part 1

Sinaran matahari sudah memancar di kepala katil Harif.

"Eh kau tak bangun-bangun lagi? Subuh tadi kau solat tak?" soal kawan sebiliknya, Muhammad.

"Eh kau tak nampak ke aku dah bangun ni? Banyak pula yang kau soal. Bila masa kau jadi wartawan ini?" perli Harif.

Muhammad memang sudah lama berkawan dengan Harif sejak sekolah rendah lagi sehingga sekarang mereka menuju jaya gading bersama di Universiti Islam Antarabangsa. Tapi perangai Muhammad terlalu jauh beza antara Harif. Harif selalu memanggil Muhammad 'Al Kamalun nas' yang bererti orang sempurna.

Disebabkan Harif bangun lewat, kelas yang pertama hampir bersurai. Dia letih berdiri di tempat duduknya dan menahan telinganya dengan leteran profesor.

"Saya hairanlah dengan kamu ini, Harif. Muhammad itu kan kawan baik kamu. Kenapa perangai kamu tidak sama dengannya?" soal professor kepadanya dengan penuh hairan.

Harif sudah masak dengan soalan sebegitu. Baginya,Muhammad itu orang yang sempurna di semua mata manusia tetapi bukan di matanya.

"Eh aku faham kau mesti dah bosankan dengan soalan profesor tadi. Tapi yang aku heran selama ini kenapa kau anggap dia sebagai kawan baik?"  kata Ery.

Harif terkedu seketika. Dia melihat sekeliling tempatnya untuk memastikan Muhammad tiada di situ. Sudah tentulah Muhammad akan berasa kecil hati. Harif pun mula bercerita "Macam ni sebenarnya ... "

-bersambung-

Maulidur Rasul

Assalamualaikum sahabat fillas :) 12 Rabiulawal 1434 Hijrah Esok adalah Hari Yang Paling Mulia iaitu Hari Maulidur Rasul ( Hari Kelahiran Nabi Muhammad SAW) Jom sama-sama selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad :')  اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم~ 

Antara hadis-hadis Nabi Muhammad mengenai selawat:
  1. Sabda Rasulullah (S.A.W.) yang bermaksud: “Barangsesiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah (s.w.t) akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. [Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abdullah bin Amru bin Al-‘Ass r.a]
  2. Sabda Rasulullah (S.A.W.) yang bermaksud: “Sesungguhnya manusia yang paling utama denganku pada hari kiamat ialah yang paling banyak berselawat ke atasku”. [Hadith riwayat Imam Tirmizi daripada Abdullah bin Mas’ud r.a]
  3. Sabda Rasulullah (S.A.W.) juga yang bermaksud: “Barangsesiapa yang berselawat ke atasku sekali nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. [Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a]


Hmm tinggi sangat ke darjat kita untuk tidak selawat ke atas Baginda? #MuhasabahDiri Tetapi ingat bukan pada Hari Maulidur Rasul saja kita selawat tetapi setiap masa. Cinta Allah dan cinta Nabi Muhammad adalah cinta yang paling agung. Tiada cinta yang boleh melebihi cinta-cinta itu :') Ok fii amanillah. Salam Maulidur Rasul untuk semuat umat Islam :) Sentiasa meletakkan Nabi Muhammad itu sebagai idola kita. Inspirasi hidup kita insyaAllah n_n Assalamualaikum.

*p/s:
Jangan lupa sesiapa yg duduk di Kuantan mahupun luar dari Kuantan dijemput hadir ke Kempen Tutup Aurat yang dianjur oleh #TeamHijrah #TeamHijrahPahang (THP) Spread dakwah and join us! ( malangnya tak dapat pergi T-T) Btw, ini link group THP dan event untuk Kempen ini. Click 'Join" if you interested and can book a nametag. ( limited!) Ajak keluarga sekali bagi meriah untuk sebarkan benda baik ;) Kalau ada apa-apa nak tanya, tanya pada AJK THP di group THP :) 

Link:
#TeamHijrah - http://www.facebook.com/groups/204498413014145/?fref=ts
#TeamHijrahPahang - http://www.facebook.com/groups/456921497677431/?fref=ts
Kempen's event - http://www.facebook.com/events/555473531132404/555481117798312/?notif_t=plan_mall_activity

                                     



Azam baru?

                                  
Assalamualaikum, sudah lama tak post dekat blog ni. Hehe. Btw, Ahlan wa sahlan 1434 Hijrah :) Moga Allah redhai kita semua. Insya Allah kita istiqomah selalu terhadapNya. Dan Insya Allah Jasmin buat blog ni sebagai tempat berdakwah, InsyaAllah Aminn ..

Ok. First, azam baru? Ramai tanya apa azam baru 2013 ni. Secara jujurlah, secara jujur azam 2012 pun rasanya tak tercapai lagi. Yup, betul kita ni awal awal tahun je semangat pasal azam ni. Last last masuk bulan 2,3 terus malas tak bersemangat nak kejar azam kita tu. Kenapa cakap mcm tu? Dah tahu sebab tahun lepas mcm tu. Eheh.

Kalau org tanya pasal azam je, mesti ada yg jawab "Nak jadi lebih baik" " Belajar bersungguh-sungguh " "Nak straight A's" kan? Bohong lah kalau takde. Tapi pernah ke kita tunjuk semua tu? Pernah ke? Percayalah orang yg bersungguh-sungguh je yg akan buat semua tu, walaupun tanpa mengucapkannya dgn kata kata.

So, prove yourself that you afford to do it. Boleh? InsyaAllah!

Contohlah azam baru korg nak berhijrah. Hijrah walaupun hanya 6 huruf, tapi agak besar maknanya. Memang tak dinafikan org yg lemah akan jatuh semasa permulaan. So, apa susah bangkit semula! Saya tahu orang akan pandang serong ke atas kita, mengejek kita, tak nak kawan kita. Hmm manusia. Biar je ..

                                      
Itu fitrah manusia mengejek semua tu. Tahu tak org yg berhijrah ni org yg sangat untung? :') Kenapa? Yelah dia dapat hidayah Allah, dapat kenal Allah dengan lebih rapat. So, apa kita nak buat kalau org mengejek kita semasa kita berhijrah? Doalah kepada mereka agar mereka juga dapat hidayah mcm kita. InsyaAllah kita menuju ke Syurga Allah bersama sama :')

Kita sebagai umat Islam, Nabi Muhammad SAW, haruslah bertegur sapa sesama saudara Islam jika mereka tidak mematuhi perintah Allah. Bukan ke tugas kita atau tanggungjawab kita sebagai muslim? Takkan islam atas nama je kan? :)

Oklah sampai di sini lah dulu, post baru ni. Eheh :p Kalau panjang sangat tak terbaca pula korg kan? Hehe.

Selamat tahun baru agar azam kita baru ni akan terlaksana dengan hati yg lebih tenang dan jaga hati, jaga  iman, jaga hubungan dengan Allah. InsyaAllah kejayaan di dunia kita dapat, bahkan di akhirat juga. Aminn Ya Rabbal Alamin ..

Dan ya, jangan lupa comment dekat bawah pasal azam baru korang. Sharing is caring. Hihi ;)

Assalamualaikum.